Maka berlumba-lumbalah kamu dalam membuat kebaikan(Al-Baqarah:148)

Amiru Ca'aziq

Aku mengenali cinta yang istimewa buat ku

Assalamualaikum......
Bismillahirrahmanirrahim....

Hari ni saya nak bagi tahu bagaimana saya boleh mencintai seorang hamba Allah yang selalu ganggu saya di facebook waktu tengah malam....
Begini ceritanya.... waktu tu ada sorang hamba Allah add saya di facebook.
lepas tu saya approve jela kan.
Kalau korang nak tahu tiap-tiap waktu malam, mesti jew dia chat ngan saya pada waktu tu..... mula-mula saya layan jela, layan punya layan tiba-tiba hati ni rasa macam erm....tak tahu la nak cakap macam mana.
Tapi dia selalu kacau saya...mula-mula tu saya rasa macam dia tu penyebok lak.....
tapi mula-mula tu saya tak tahu dia sekolah mana, saya tanya la dia:-

saya: assalamualaikum, anti sekolah mana ya???

Nurul: walaikummusalam ana sekolah menengah ugama ar-rahmah la....
saya: hah, sekolah Ar-rahmah.....
Nurul: yela, abis tu sekolah mana lagi......

Jadi itulah yang berlaku.... lepas tu dia kata dengan saya, macam mana rupa anta ye.....

saya: aik, anti tak kenal siapa ana ke???
Nurul: tak....
saya: satu sekolah dah tahu, tak kan anti tak tahu.....kecuali mungkin ada separuh yang tak tahu.....
Nurul: erm, manalah ana nak amik tahu.

Saya terkejutlah tak sangka masih ada orang yang belum kenal lagi saya.
ok, kita sambung.....masa tu dia suruh saya lalu belakang sekolah sebab dia nak tengok muka saya dia suruh la lalu kat situ....tapi saya tak lalu pun kat situ, saya terus pergi ke kelas tingkatan 1 najah....
saya tanya kawan dia, Nurul Al Syahirah ada tak??
kawan dia kata takde....tapi masa saya tanya kawan dia saya tak sangka pulak orang yang dalam perjalanan ke kelas 1 najah tu dia.... lepas tanya kawan dia terus saya pergi, lepas tu kawan dia bagi tahu yang ada orang cari dia.
lepas tu dia kata mana???
kawan dia cakap tu ah.....lepas tu dia panggil saya, masa tu saya dengan kawan saya buat tak layan je.... saya pun buat pekak sampai ke kelas....
Dia boleh pulak kejar saya sampai ke kelas.....saya dengan kawan saya ape lagi
kita orang lari sambil berjalan, maksudnya nampak macam jalan tapi kaki gerak laju....hah, macam tu la maksudnya.
tapi saya tak terus masuk ke dalam saya duduk kat tepi pintu....lepas dia muncul saya ingatkan dia nak cakap psal kat facebook.....rupa-rupanya dia tanya pasal purdah yang saya mintak tu... bukannya saya yang nak pakai purdah tu tapi sepupu yang saya anggap macam adik saya tu yang nak pakai.
Dia tanya nak purdah warna apa, lepas tu saya cakaplah warna hitam.....
esok tu dia datanglah kat kelas saya lagi, dia bagi purdah tu kat saya.
masa mula-mula yang saya baru tahu yang dia tu pakai purdah hati saya mula tertarik pada dia....saya kata dalam hati Maha suci mu ya Allah andai nya dia boleh menerima ku sebagai peneman hidup ku.

pada hari jadinya saya beri hadiah kat dia, erm... tak istimewa sangatlah cuma bagi nombor baru kat dia, masa tu bukannya saya bagi kat dia pun tapi saya suruh dak fizah yang hantar hadiah tu kat dia.... tiba-tiba dia datang kelas saya, dia bagi lah satu surat kat saya....
dia kata macam ni, ehhemm....

Bismillahhiramanirrahim....

Assalamualaikum???
 Anta syukran hadiahkan ana nombor tu....
semoga anta jaga diri anta baik, jaga makan,
jaga minum, jaga adab, jangan tinggal solat.

lagi saya tak berapa ingat sangatlah maaf ye semua....
tapi seminggu selepas hari jadi dia... mula-mula dia mesej saya.

Nurul: Anta ni ana Nurul, anta topup kan ana... topup ana udah habis
Saya: ok, baiklah tuan pemaisuri...
Nurul: Ana bukan pemaisuri ana hanya manusia biasa sahaja....
Saya: ok, kalau macam tu baiklah tuan puteri....
Nurul: nak tanya boleh enggak???
Saya: boleh aja, anti mahu tanya apa???
Nurul: anta suka sama ana ya???
Saya: erm, kalau ana suka anti bukan anti suka sama ana pun.
Nurul: erm, mula-mula tu tak la sangat, tapi dah lama-lama erm.

Waktu tu cakap korang saya sangat gembira...... daripada takde semangat terus ada semangat hebat tak....masa tu saya berdoa kepada Maha suci mu Ya Allah yang telah menciptakan langit dan bumi, bertapa gembiranya aku Ya Allah pada hari ini... maha suci mu ya Allah jadikan la cinta ini kekal abadi hingga ke akhir hayat.Aamiin yarobbal alaminok, kita sambung lagi... tapi perkara yang saya betul-betul tak boleh lupakan, dia hadiahkan saya serban....masa tu kawan saya panggil tiba-tiba dia bagi serban tu kat saya....
mula tu saya terfikir dalam kepala kain buruk apa lak yang dak fizah nak bagi ni......
lepas saya dah sentuh dan tengok betol-betol, baru saya tahu itu serban.... tiba-tiba perasaan rasa macam nak mengalirkan air mata jew....
korang nak tahu sebabnya....ok, sebabnya ialah saya memang nak cari serban yang baru, tak sangka tiba-tiba saya boleh dapat serban....Alhamdulillah.
tiba-tiba ada surat di dalam serban tu....dalam kertas tertulis:-
Bismillahhiramanirrahim....
Assalamualaikum???
Ana hadiahkan anta serban, ana tahu pemberian ana
tak seberapa.....tapi inilah yang ana mampu beri untuk
anta, anta jaga baik-baik ye serban ni.... ini bekas pakwe
ana yang bagi tapi dia dah meninggal dunia, anta jagalah
serban ni macam nyawa anta sendiri,s
emoga anta jaga
diri anta baik, jaga makan,
jaga minum, jaga adab, 
jangan tinggal solat.

Waktu tu memang ah, rasa sedih sambil gembira......lepas tu saya bagi ayat ni kat dia tapi bukan
bagi dengan surat tapi tag namanya di facebook.... korang tengok dalam gambar di.


Sebelum saya tulis ayat ni saya kata dengan dia, anti kita mesti bercinta dengan 1 sebab....
iaitu kerana Allah S.W.T......itulah janji dan sebabnya.

Erm, mungkin tu je kot yang saya ingat...... Insyaallah kita sambung di cerita tahun depan.Yang baik datang dari Allah yang buruk datang dari diri kita sendiri saya ucapkan Assalamualaikum waramatullahi wabarakatu.


Post a Comment
 
full design : jiakreatifelt